Dogoterapia

Dogoterapia jest znakomitą formą terapii kontaktowej, bardzo pomocną w pracy z osobami niepełnosprawnymi, a w szczególności z dziećmi. Obecność psa łagodzi napięcia emocjonalne, uspokaja dzieci, a jednocześnie ułatwia okazywanie uczuć. Dzieci w naturalny sposób nie odczuwają emocjonalnego zahamowania w obecności psa – łatwiej jest więc niejednokrotnie nawiązać kontakt ze zwierzęciem niż z nieznajomą osobą.Dużą atrakcją jest wykonywanie ćwiczeń rehabilitacyjnych w towarzystwie i przy udziale psa. Dzieci ćwicząc bawią się, obecność psa jest przyjemnością, nawet trudne ćwiczenia łatwiej jest wykonać przy pomocy psa. Kontakt z miękkim, ciepłym zwierzęciem łagodzi stres, wywołuje uczucie zadowolenia i sprawia, że żmudne ćwiczenia stają się dobrą zabawą. Dotykanie psa, głaskanie, karmienie jest także formą stymulacji mięśni i zmniejsza wrażliwość dziecka na negatywne bodźce zewnętrzne.U dzieci biorących udział w dogoterapii poprawia się koncentracja i koordynacja ruchowa.

Cele zajęć:

  • Umożliwienie dzieciom doznania radości kontaktu z psami
  • Ćwiczenie umiejętności nawiązywania kontaktów
  • Oswajanie z obecnością zwierząt – przełamywanie lęku przed zwierzęciem
  • Nauka opiekuńczości, odpowiedzialności za zwierzę
  • Wywalanie spontaniczności w okazywaniu uczuć – okazywanie czułości zwierzęciu
  • Wyzwalanie aktywności
  • Wyciszanie dzieci nadpobudliwych
  • Inspirowanie do naśladowania zadań ruchowych
  • Podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej
  • Ćwiczenia koordynacyjne
  • Rozluźnianie napięcia mięśniowego u dzieci spastycznych
  • Wyrabianie umiejętności koncentracji uwagi
  • Rozwijanie słownictwa i motywowanie dziecka do mówienia

Na zdjęciach : Zajęcia z dogoterapii w Powiatowym Zespole Szkół Specjalnych w Legionowie oraz zajęcia w Grupie Samopomocy Rodzin z Dziećmi Niepełnosprawnymi przy Ośrodku pomocy Społecznej w Pomiechówku